ventilerna

Däck, dämpare, fjädrar, motor, styling etc. Få dina svar här!

Moderatorer: caltex, Andreas_Linköping

ventilerna

Inläggav windhoek 2005-03-15 9:35

Hejsan
Om ventilerna på en barchetta är omslipade el reparerade, vad var då anledningen till detta-( dom är väl självjusterande-- bilen har gått 9000 mil )

Motorolja; om bilen inte gått på helsyntet, men jag tänkte använda helsyntet-- är det då skadligt för motorn ?

tack för era svar
windhoek

Inläggav manekin 2005-03-15 21:19

Helsyntet är naturligtvis den bästa oljetyp du kan använda.
Men jag har faktiskt hört av mekaniker att om bilen inte gått
på helsyntet, dvs delsyntet eller mineral så är det bättre att
köra på delsyntet av någon konstig anledning ..!?!?

är det någon som kan bekräfta detta?

mvh manekin
...

Inläggav Stefan Johansson 2005-05-20 19:41

hm! jag hade blandat lite olika oljesorter i min motor. Och när jag plockade ned tråget var det en tjock seg grå massa som hade fastnat lite här och var, täppt igen halva oljepickupen. Jag pratade rung och några sade att oljorna kan reagera med varandra och det blir sådana hära utfällningar. Så jag antar att det kan vara så, och att det är det dom menar.
Användarvisningsbild
Stefan Johansson
....

Inläggav Micce 2005-05-23 11:59

Har också hört att om bilen har haft helsyntet är det bra att fortsätta med det. Men har man därimot använt del-syntet så ska man helst inte "byta upp" sig till helsyntet. Fick höra av en mekonomen-expedit att helsynteten "renar" effektivare, och har man använt delsyntet kan det finnas lagringar som drivs loss och går runt i motorn vilket kan ha en negativ effekt...
Micce

Inläggav odjej 2005-05-23 18:51

Har också hört detta men det gällde oljor för 20 år sedan.
Mineraloljor är numera så rena att det inte bildas avlagringar i motorn.
odjej

Inläggav Martin 2005-06-02 16:51

Jag körde på Castrol Magnatec (helsyntet) på min, ventilslammer och andra oljud hade jag hela tiden då.
Pratade med Befra (i Helsingborg) och fick köpa Elf Competition (halvsyntet) en burk motortvätt och filter av dom.
Hällde i motortvätten i varm motor, körde runt i en kvart sen ut med oljan.... jisses jävlar va gegga de kom ut.
Sen i med nytt filter och Elf oljan.
Körde 50 mil sen på med ett nytt filter igen.

Inget ventilslammer och motorn går tystare.... mumma :cl
Användarvisningsbild
Martin
..

Inläggav Gurra 2005-07-13 15:51

Martin skrev:Jag körde på Castrol Magnatec (helsyntet) på min, ventilslammer och andra oljud hade jag hela tiden då.
Pratade med Befra (i Helsingborg) och fick köpa Elf Competition (halvsyntet) en burk motortvätt och filter av dom.
Hällde i motortvätten i varm motor, körde runt i en kvart sen ut med oljan.... jisses jävlar va gegga de kom ut.
Sen i med nytt filter och Elf oljan.
Körde 50 mil sen på med ett nytt filter igen.

Inget ventilslammer och motorn går tystare.... mumma :cl

Apropå ventilslammer, så har min motor alltid slamrat mycket ljudligt vid kallstart (hydrauliska lyftare), men så för en tid sedan kom jag i kontakt med WWW.rvs.se motorbehandling, en oljetillsats (skratta inte...) som utger sig för att bilda en metallkeramisk yta på metalldelar som smörjs av motoroljan. Jag har nu behandlat både motor och växellåda på min Barchetta, och den startar numera helt ljudlöst, dvs. inget ventilslammer alls, och växlarna går i lite lättare nu, OCH de tendenser till dieslande kamvariator har jag inte hört av på ett tag nu! Det sista kan ju vara en tillfällighet, men skulle RVS kunna bota denna sjuka vore det ju fantastiskt. Återkommer i ärendet. Gurra
Gurra
..

Re: ventilerna

Inläggav Gäst 2006-02-20 12:28

windhoek skrev:Hejsan
Om ventilerna på en barchetta är omslipade el reparerade, vad var då anledningen till detta-( dom är väl självjusterande-- bilen har gått 9000 mil )

Motorolja; om bilen inte gått på helsyntet, men jag tänkte använda helsyntet-- är det då skadligt för motorn ?

tack för era svar
Gäst

Återgå till Tekniska frågor